Introfilm Driehoekskunde

Van verschillende kanten ontvingen we de vraag of er ook filmmateriaal beschikbaar is over Driehoekskunde. Natuurlijk waren de Corona-maatregelen daar de belangrijkste aanleiding voor. Net als zovelen hebben ook wij Webinars gegeven. En nu zetten we de stap om in een korte film uit te leggen wat de Driehoekskunde inhoudt.

In al die jaren dat ik over de driehoek vertel, heb ik mijn presentaties op verschillende manieren ingevuld. Op 2 juni 1997 is dat begonnen met het woord loslaten. Na een paar jaar heb ik dat beladen woord zelf losgelaten en sprak ik vanaf 2005 over Samenwerken in de Driehoek. In die tijd begon ik een tweede beeldspraak te gebruiken, waarbij de driehoek wordt gezien als een puzzel. Cliënt, ouders en professionals kregen daarin elk hun eigen puzzelstukje en ik benoemde het eigene van iedere hoek van de driehoek met de woorden loyaliteit, autonomie en professionaliteit.
Vanaf 2011 heb ik het verhaal opgebouwd rond de letters V, V en P (Volgorde, Verbinding en Positie). Pas op dat moment heb ik de term Driehoekskunde geïntroduceerd en ben ik van een methodiek gaan spreken. Later heb ik die eerste V ingewisseld voor de B van Bonus.  Sjoerd gebruikt nog altijd de VVP-variant.
Zo vanaf 2014 heb ik Driehoekskunde aangevuld met de begrippen toelaten en toevertrouwen en sprak ik aan de hand van het sprookje De Drie Talen over het Goud in de Driehoek. Dat goud komt er wanneer het begeleiders en ouders lukt om elkaar toe te laten in hun driehoek. In die tijd vormde het bekende kinderliedje Drie maal drie is negen de structuur van mijn verhaal.
In de boeken die ik vanaf 2007 heb geschreven, komen deze verschillende varianten van het verhaal van de Driehoekskunde terug.

De laatste tijd maak ik gebruik van nog weer een andere metafoor: Driehoekskunde als een taal die je kunt leren spreken. Ik vertel hoe het woord Moeder letterlijk het eerste woord is dat ik in mijn opleiding Orthopedagogiek leerde spellen. En ik kom met wat ik nu het Alfabet van de Driehoekskunde noem. Bonus, Verbinding en Positie zijn de belangrijkste bestanddelen van de taal van de Driehoekskunde. Ze zijn allemaal nodig om vertrouwen onder de driehoek te brengen en ook te houden.
In Jij bent een topper! vertel ik deze variant van het verhaal aan cliënten. Ik doe dat samen met Sandra Hopkins die de illustraties gemaakt heeft. Die zie je in de film terugkomen.

In de film leg ik in een half uur uit hoe het begeleiders en ouders/familieleden kan lukken om samen aan een solide driehoek te bouwen. Hoewel Driehoekskunde is ontstaan (en zich voornamelijk blijft ontwikkelen) in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, maak ik duidelijk dat de taal van de Driehoekskunde evenzeer van toepassing is in bijvoorbeeld de Ouderenzorg, het Onderwijs of in gezinnen.

Natuurlijk lukt het niemand om in een half uur een nieuwe taal onder de knie te krijgen. Je zult dus nog wat taalstudie moeten doen, en vooral veel moeten oefenen. Wellicht helpt deze film om de eerste stap te zetten.